ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: 12/2021/2022Drukuj informacjęAkt prawny: 12/2021/2022

Szczegóły informacji

12/2021/2022

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: Nie dotyczy

Kadencja:

Data podjęcia/podpisania: 2022-01-17

Data wejścia w życie: 2022-01-17

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2022-01-17

Data zakończenia: 2022-11-16

Tytuł aktu:

Statut SP Drogosze

Na podstawie:

• Ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) - 72 ust. 1, art. 80 ust. 2  pkt 1,  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz.1327), • Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.  (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm.), • Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”  (Dz. U.  z  2016 r. poz.283)

Treść:

 
 
STATUT
 
 
Szkoły Podstawowej w Drogoszach
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Drogosze 2022
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
  1. Szkoła Podstawowa wraz z Oddziałem Przedszkolnym w Drogoszach zwana dalej „szkołą” jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową, w której w ostatniej klasie przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. Ukończenie Szkoły umożliwia dalsze kształcenie w szkołach ponadpodstawowych:
    1) czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
    2) pięcioletnim technikum;
    3) trzyletniej branżowej szkole I stopnia;
    4) trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.
  2. Siedzibą szkoły jest budynek w Drogoszach oznaczony numerem 40, 11-410 Barciany.
  3. Organem prowadzącym jest Gmina Barciany w powiecie kętrzyńskim, w województwie warmińsko-mazurskim.
  4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Warmińsko - Mazurski Kurator Oświaty.
  5. Szkoła działa jako jednostka budżetowa i prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w odrębnych przepisach.
  6. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
  7. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami w sprawie tablic i pieczęci urzędowych.
  8. Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej i elektronicznej oraz przechowuje je zgodnie z odrębnymi przepisami.
 
§ 2
 
  1. Struktura organizacyjna szkoły obejmuje oddziały przedszkolne oraz klasy I–VIII.
  2. Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych:
    1. wychowanie przedszkolne;
    2. pierwszy etap edukacyjny – klasy I-III szkoły podstawowej;
    3. drugi etap edukacyjny – klasy IV-VIII szkoły podstawowej.
  3. Zasady przyjmowania uczniów do szkoły, w tym oddziałów przedszkolnych określają odrębne przepisy.
  4. W szkole działają: świetlica, stołówka, gabinet profilaktyki zdrowotnej, pracownia terapii SI, pracownia logopedyczna, pracownia terapii pedagogicznej, rewalidacyjnej, gabinet pedagoga szkolnego, gabinet doradcy zawodowego.
 
 
§ 3
 
  1. Ilekroć w statucie jest mowa o:
    < >
    szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Drogoszach
    organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Barcianach
    organie prowadzącym nadzór pedagogiczny, należy przez to rozumieć Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty;
    dyrektorze szkoły – należy przez to zrozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej w Drogoszach
    nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły;
    rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców oraz prawnych opiekunów dziecka oraz osoby sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem
    uczniu – należy rozumieć, uczniów Szkoły Podstawowej w Drogoszach.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
 
§ 4
 
  1. Szkoła osiąga cele i realizuje zadania wynikające z przepisów prawa.
  2. Nadrzędnym celem działań szkoły jest wszechstronny rozwój dzieci pod względem intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym i społecznym.
  3. Szkoła przygotowuje uczniów do życia w nowoczesnym i stale zmieniającym się świecie.
  4. Szkoła wspiera rozwój uczniów poprzez zdefiniowanie najważniejszych i najbardziej podstawowych umiejętności, aby wyrównać szanse i możliwości obywateli UE. Umiejętności te, nazywane kompetencjami kluczowymi, obejmują:
    1. kompetencje rozumienia i tworzenia informacji;
    2. kompetencje językowe;
    3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
    4. kompetencje cyfrowe;
    5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
    6. kompetencje obywatelskie;
    7. kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
    8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
  5. Szkoła stwarza warunki do osiągania sukcesów i codziennego odkrywania przyjemności płynącej z nauki.
  6. Szkoła wspiera indywidualne talenty i potencjał każdego dziecka.
  7. Szkoła uczy samodzielności i odpowiedzialności.
  8. Szkoła rozwija wrażliwość na potrzeby innych, kształtuje empatię, odpowiedzialność i poczucie sprawstwa.
  9. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
  10. Szkoła promuje zdrowy styl życia, troskę o własne zdrowie oraz o otaczający świat.
  11. Szkoła zapewniania bezpieczne i higieniczne warunki pobytu uczniów w szkole oraz zapewnia bezpieczeństwo na zajęciach przez nią organizowanych.
  12. Szkoła realizuje zadania określone w podstawie programowej szkoły podstawowej poprzez działania edukacyjne, określone w:
    < >
    szkolnym zestawie programów nauczania, który uwzględnia wymiar wychowawczy i obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
    programie wychowawczo-profilaktycznym, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym oraz działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
§ 5
 
  1. Do zadań szkoły należy w szczególności:
    1. realizacja programów nauczania uwzględniająca dostosowanie treści, metod i organizację poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych uczniów;
    2. realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego, promującego zdrowy styl życia i skutecznie zapobiegającemu współczesnym zagrożeniom;
    3. organizowanie na życzenie rodziców lekcji religii, etyki oraz zajęć z zakresu wychowania do życia w rodzinie;
    4. organizowanie zajęć z języka polskiego dla uczniów przybywających z zagranicy;
    5. udzielanie uczniom, nauczycielom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    6. organizowanie kształcenia specjalnego, które określają odrębne przepisy;
    7. organizowanie indywidualnego programu lub toku nauki uczniom o szczególnych uzdolnieniach oraz nauczania indywidualnego dla uczniów, którym stan zdrowie nie pozwala na uczestniczenie w zajęciach na terenie szkoły;
    8. udzielanie pomocy materialnej uczniom, których rodziny znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
    9. organizowanie opieki dla uczniów pozostających dłużej w szkole;
    10. zapewnienie możliwości korzystania z:
      1. pomieszczeń do nauki z odpowiednim wyposażeniem,
      2. pomieszczeń do zajęć specjalistycznych,
      3. biblioteki,
      4. placu zabaw.
    11. zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji zajęć szkolnych;
    12. organizowanie żywienia uczniów z uwzględnieniem zasad zdrowych posiłków.
  2. Zadania szkoły są realizowane przez wszystkich pracowników we współpracy z rodzicami w atmosferze wzajemnego zaufania i współpracy.
     
Rozdział 3
Organy szkoły i ich kompetencje
 
§ 6
 
  1. Organami szkoły są:
    1. dyrektor szkoły;
    2. rada pedagogiczna;
    3. samorząd uczniowski;
    4. rada rodziców.
  2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego uczniów, jest Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.
  3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, jest organ prowadzący szkołę.
     
§ 7
 
  1. Dyrektor kieruje szkołą, jest jej przedstawicielem na zewnątrz, jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej.
  2. Dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej jest zobowiązany do:
    1. tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady pedagogicznej w celu podnoszenia jakości pracy szkoły;
    2. podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz zespołu szkół;
    3. dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli, oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy, innowacji i podnoszenia kwalifikacji;
    4. zapoznawania rady pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;
    5. omawiania trybu i form ich realizacji.
  3. Do kompetencji dyrektora należy w szczególności:
    1. kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
    2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;
    3. zapewnienie opieki uczniom oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
    4. realizacja uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
    5. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
    6. wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
    7. współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
    8. odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu w klasie VIII;
    9. przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły;
    10. wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa;
    11. wydawanie zezwolenia na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określenie warunków jego spełniania;
    12. kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły podstawowej;
    13. dopuszczanie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych;
    14. zezwalanie uczniowi na indywidualny program lub tok nauki;
    15. organizowanie uczniowi, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, takiego nauczania;
    16. ustalanie dodatkowych 8 dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
    17. organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
    18. ustalanie na podstawie ramowego planu nauczania dla poszczególnych klas i oddziałów tygodniowego rozkładu zajęć;
    19. realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia oraz opinii;
    20. współpraca z pielęgniarką i innymi specjalistami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą;
    21. wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych przez zespół z przepisami o ochronie danych osobowych;
    22. rozstrzyganie o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów szkoły, jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie stosownej uchwały.
  4. Do kompetencji dyrektora, wynikających z Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Pracy należy
    w szczególności:
    1. kierowanie, jako kierownik, zakładem pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
      i pracowników niebędących nauczycielami;
    2. decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
    3. decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
    4. występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
    5. dokonywanie oceny pracy nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły mających status pracowników samorządowych;
    6. zapewnienie opieki dzieciom uczącym się w szkole;
    7. odpowiedzialność za dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy poziom szkoły;
    8. tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów;
    9. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym;
    10. zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
    11. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
    12. organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli;
    13. zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
    14. zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy naruszenia praw i dobra dziecka;
    15. współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym ustawą o związkach zawodowych;
    16. administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem tegoż funduszu, stanowiącym odrębny dokument.
  5. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
  6. Dyrektor szkoły wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z właściwą organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w szkole.
  7. Dyrektor szkoły może przekazać określone kompetencje  innym pracownikom szkoły, ustalając im zakres zadań i odpowiedzialności zgodnie z organizacją szkoły.
 
 
 
§ 8
 
  1. Radę pedagogiczną tworzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
  2. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego na wniosek lub za zgodą rady pedagogicznej.
  3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy szkoły;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
    5. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
  4. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
    2. projekt planu finansowego szkoły;
    3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    4. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
    5. wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia;
    6. zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania;
    7. dopuszczenie do użytku w szkole zaproponowanego programu nauczania, zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych;
    8. zamiar powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;
    9. przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora;
    10. ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć;
    11. wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
  5. Rada pedagogiczna deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły.
  6. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły oraz jego zmian i uchwala statut lub jego zmiany.
  7. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły oraz z innej funkcji kierowniczej w szkole.
  8. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  9. Osoby uczestniczące w zebraniach rady są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  10. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków w trybie jawnym, poza uchwałami podejmowanymi w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w zespole, lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowisko, które podejmowane są w głosowaniu tajnym.
     
§ 9
 
  1. W szkole działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
  2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem.
  3. Rada rodziców może występować do dyrektora szkoły i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  4. Do kompetencji rady rodziców należy:
    1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo- profilaktycznego;
    2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
    3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;
    4. opiniowanie zestawów podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych zaproponowanych przez nauczycieli dyrektorowi, przed dopuszczeniem ich do użytku w szkole;
    5. typowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
  5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 2.
  6. Rada rodziców prowadzi dokumentację finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
     
§ 10
 
  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Regulamin jest odrębnym dokumentem.
  3. Samorząd uczniowski może przedstawiać wnioski wszystkim organom szkoły w sprawach dotyczących szkoły, szczególnie dotyczących praw uczniów.
  4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
  5. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach danej szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących praw uczniów, takich jak:
    1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
    4. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
    5. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
  6. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
     
§ 11
 
  1. Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora szkoły, tworzenia dobrego klimatu szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania szkoły.
  2. Organy szkoły pracują na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nieingerowania w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji zadań wynikających ze statutu i planów pracy szkoły.
  3. Organy szkoły zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ.
  4. Działające w szkole organy prowadzą samodzielną i swobodną działalność, w ramach swoich kompetencji, podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności. Dbają jednak o bieżące informowanie innych organów szkoły o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez dyrektora szkoły.
  5. Konflikty i spory, wynikające pomiędzy organami szkoły, rozstrzyga dyrektor szkoły, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.
 
Rozdział 4
Organizacja szkoły
 
§ 12
 
  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
  2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku. Organ prowadzący zatwierdza również wszystkie aneksy do arkusza organizacji szkoły.
  3. Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych na nowy rok szkolny, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
  4. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, ustala w danym roku szkolnym dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w liczbie 8 dni dla szkoły podstawowej.
  5. Szkoła organizuje, poza nauczaniem stacjonarnym, także nauczanie na odległość lub wykorzystuje obie te formy naprzemienne z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.
     
 
§ 13
 
 
  1. W sytuacji, gdy dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa, wszystkie zadania i kompetencje dyrektora, obejmuje powołany pracownik pedagogiczny .
     
§ 14
 
  1. Szkoła, w miarę możliwości, organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu. Uczniowie w szczególności:
    1. zapoznawani są z ideą wolontariatu, jaką jest zaangażowanie do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym;
    2. rozwijają postawy życzliwości, zaangażowania, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
    3. udzielają pomocy koleżeńskiej oraz uczestniczą w rożnych obszarach życia społecznego i działaniach na rzecz środowiska naturalnego;
    4. są włączani do bezinteresownych działań na rzecz osób oczekujących pomocy, pracy na rzecz szkoły;
    5. wspierają ciekawe inicjatywy młodzieży szkolnej;
    6. promują ideę wolontariatu w szkole.
  2. Udział uczniów w działaniach z zakresu wolontariatu organizowanych przez szkołę wymaga zgody ich rodziców i odbywa się pod nadzorem nauczycieli.
    Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego, ustala kryteria uzyskiwania wpisu na świadectwie potwierdzającego aktywność społeczną w formie wolontariatu i ustala wymiar osiągnięć uprawniający do uzyskania wpisu.
 
 
§ 15
 
  1. Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów, szkoła organizuje zajęcia dodatkowe, stosownie do posiadanych środków finansowych.
  2. Zajęcia dodatkowe mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.
  3. Liczbę uczestników zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
 
§ 16
 
  1. Biblioteka szkolna jest ośrodkiem edukacji czytelniczej i medialnej oraz ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Biblioteka szkolna służy realizacji programu nauczania i wychowania, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, pełni funkcję opiekuńczą i kulturalno-rekreacyjną.
  2. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
    < >
    udostępnianie zbiorów w stałych dniach i godzinach;
    gromadzenie zbiorów, opracowywanie, selekcja;
    udzielanie informacji i poradnictwo w zakresie doboru literatury oraz korzystania z różnych źródeł informacji; kształtowanie nawyków czytelniczych;
    stosowanie różnych form upowszechniania kultury czytelniczej, medialnej i informacyjnej;
    organizowanie różnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
    informowanie nauczycieli i uczniów o poziomie czytelnictwa;
    prowadzenie wymaganej dokumentacji biblioteki.
§ 17
 
  1. W szkole funkcjonuje świetlica. Organizacja świetlicy uwzględnia warunki wszechstronnego rozwoju ucznia. Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz organizacji pracy świetlicy znajdują się w regulaminie świetlicy, który jest odrębnym dokumentem.
  2. Świetlica zapewnia organizację zajęć uwzględniającą potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe uczniów, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny młodych ludzi.
  3. Do świetlicy przyjmowane są dzieci, które muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole.
  4. Do świetlicy przyjmowane są dzieci na podstawie kart zgłoszeń składanych przez rodziców w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
  5. Czas pracy świetlicy określa dyrektor szkoły.
  6. Grupa wychowawcza w świetlicy nie może przekraczać 25 uczniów.
  7. Wychowawcy świetlicy współpracują z nauczycielami i wychowawcami klas w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych oraz pedagogiem szkolnym, otaczając opieką dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
 
§ 18
 
  1. W szkole funkcjonuje program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający
    wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmujący zaplanowane i systematyczne działania, których celem jest wspieranie uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  2. Program realizacji doradztwa zawodowego opracowywany jest na rok szkolny.
  3. Program zawiera działania związane z realizacją doradztwa zawodowego, w tym:
    a) tematykę działań,
    b) oddziały, których dotyczą działania,
    c) metody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału rodziców w tych działaniach, w szczególności przez organizację spotkań z rodzicami
    d) terminy realizacji działań,
    e) osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań,
  4. Program opracowuje nauczyciel doradztwa zawodowego.
  5. W terminie do 30 września każdego roku dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zatwierdza program realizacji doradztwa zawodowego uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
  6. Doradztwo zawodowe jest realizowane:
 
a) w klasach I – VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na zajęciach z wychowawcą, pedagogiem, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
 
b) w klasach VII – VIII ponadto na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego,
 
c) w oddziale przedszkolnym na zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego prowadzonych zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego

 
d) we wszystkich klasach w ramach wizyt zawodoznawczych.

 
7. Za realizację treści zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele, wychowawcy, doradca zawodowy, pedagog.
8. Udział uczniów klas VII – VIII jest obowiązkowy i nie wymaga zgody rodziców.
9. Zajęcia z doradztwa zawodowego nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na
promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani na ukończenie przez ucznia szkoły.
10. Przy realizacji doradztwa zawodowego szkoła współpracuje w szczególności z pracodawcami, organizacjami pracodawców, samorządami gospodarczymi, szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli lub instytucjami rynku pracy.
 
 
§ 19
 
  1. Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi placówkami wspierającymi pracę szkoły celem:
    1. uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
    2. udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
 
§ 20
 
  1. Szkoła współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki poprzez:
    1. organizację zebrań;
    2. prowadzenie konsultacji dla rodziców, w trakcie których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego i psychologicznego;
    3. organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych;
    4. włączanie rodziców w realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    5. włączanie w organizację imprez danego oddziału i szkoły;
    6. udzielanie przez nauczycieli bieżącej informacji na temat osiągnięć ucznia, wydarzeń klasowych i szkolnych, np. za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
    7. możliwość wglądu przez rodziców w dokumentację dotyczącą ich dziecka.
  2. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego przekazuje rodzicom kalendarz roku szkolnego oraz harmonogram spotkań.
  3. Wychowawca oddziału może zwołać nadzwyczajne zebranie rodziców z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora szkoły, rady pedagogicznej oraz rady oddziałowej. O każdym nadzwyczajnym zebraniu wychowawca oddziału ma obowiązek poinformowania dyrektora szkoły.
  4. Wychowawca oddziału może porozumiewać się z rodzicami również za pośrednictwem dziennika elektronicznego oraz kontaktu telefonicznego
     
§ 21
 
  1. W szkole mogą działać stowarzyszenia, organizacje harcerskie i inne organizacje (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych), których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  2. Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
 
§ 22
 
  1. W szkole działa stołówka, z której korzystają uczniowie i pracownicy szkoły.
  2. Uczniowie z oddziałów przedszkolnych oraz uczniowie klas I - VIII mają możliwość spożywania posiłków – obiadu.
  3. Stołówka zapewnia obiady w każdy dzień roboczy wszystkim dzieciom, których rodzice/opiekunowie prawni wyrazili taką wolę.
  4. Korzystanie z posiłków jest odpłatne.
  5. Rozkład zajęć lekcyjnych zapewnia przerwy na spożycie obiadu. Uczniowie z oddziałów przedszkolnych i uczniowie klas I-VIII spożywają posiłki według ustalonego harmonogramu.
 
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
 
§ 23
 
  1. Szkoła zatrudnia nauczycieli i pracowników na stanowiskach niepedagogicznych.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników niepedagogicznych szkoły – przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks Pracy.
  3. Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
  4. Do zadań wszystkich pracowników należy:
    1. sumienne i staranne wykonywanie pracy;
    2. przestrzeganie czasu pracy ustalonego w szkole;
    3. przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku;
    4. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
    5. dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia;
    6. przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
       
      § 24
 
  1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
  2. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
  3. Do zadań nauczyciela szkoły należy:
    1. realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    2. efektywne realizowanie podstawy programowej;
    3. właściwe organizowanie procesu nauczania;
    4. ocenianie uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
    5. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie lekcji, przerw i zajęć pozalekcyjnych oraz wszelkiego typu wyjść, wycieczek;
    6. przestrzeganie przepisów bhp i zarządzeń dyrektora szkoły w tym zakresie;
    7. kontrolowanie obecności uczniów na wszystkich zajęciach i niezwłoczne informowanie wychowawcy klasy o niezapowiedzianej nieobecności;
    8. w miarę możliwości zapobieganie niepowodzeniom szkolnym uczniów;
    9. indywidualizowanie procesu nauczania;
    10. wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju;
    11. dobieranie form i metod nauki na odległość dostosowanych do możliwości edukacyjnych i psychofizycznych uczniów, w tym uczniów z specyficznymi problemami edukacyjnymi;
    12. prowadzenie dokumentacji w dzienniku elektronicznym,
    13. troska o powierzone mu pomoce dydaktyczne i majątek szkoły.
  4. Nauczyciel oddziału przedszkolnego:
    < >
    planuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość;
    opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do dyrektora o dopuszczenie go do użytku, może również zaproponować program opracowany przez innego autora;
    przeprowadza diagnozę przedszkolną swoich wychowanków;
    realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
    współpracuje z rodzicami dzieci;
    udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
    współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
§ 25
 
  1. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
    < >
    rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
    określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
    organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
    podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
    wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego;
    planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia;
    działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
    udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
    współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
    organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie;
    współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi;
    współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami opiekuńczo- wychowawczymi.
 
§ 26
 
  1. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
    < >
    prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
    prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
    podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
    wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
§ 27
 
  1. Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie należy w szczególności:
    1. uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
    2. udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia określone w programie w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
    3. udzielanie rodzicom uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych wsparcia, pomocy oraz specjalistycznych porad;
    4. prowadzenie dokumentacji nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami;
    5. wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
 
 
 
§ 28
 
  1. Do zadań logopedy należy w szczególności:
    < >
    przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
    diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
    prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy;
    podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
    współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
    wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
 
 
 
§ 29
  1. Do zadań terapeuty integracji sensorycznej SI należy:
    1. prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod integracji sensorycznej dla uczniów posiadających wskazanie w opinii bądź orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
    2. opracowanie odpowiedniego programu dla dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej;
    3. prowadzenie terapii integracji sensorycznej w specjalnie przystosowanej sali, gdzie znajduje się profesjonalny sprzęt sprzęt oraz pomoce.
       
      § 30
  2. Do zadań doradcy zawodowego należy:
    1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane
    z realizacją doradztwa zawodowego;
    2) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego:
    3) opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, pedagogami, programu realizacji doradztwa zawodowego;
    4) wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji doradztwa zawodowego:
5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym
gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych
właściwych dla danego poziomu kształcenia;
6) realizowanie działań wynikających z programu realizacji doradztwa zawodowego:
7) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych
właściwych dla danego poziomu kształcenia;
8) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień
uczniów;
9) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
10) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
 

 

 

 
Rozdział 6
Uczniowie szkoły
 
§ 31
 
  1. Uczeń ma prawo do:
    < >
    dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki;
    życzliwego, podmiotowego i indywidualnego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
    zapewnienia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego;
    powiadamiania o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości;
    odpoczynku w czasie przerw świątecznych i ferii;
    rozwijania swoich zdolności i zainteresowań;
    wyrażania myśli i przekonań, przy zachowaniu szacunku dla poglądów i przekonań innych osób;
    sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce;
    reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami;
    rozstrzygania sporów na terenie szkoły na zasadach negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania stron;
    zbiorowej lub indywidualnej pomocy w przypadku trudności w nauce;
    pomocy specjalistów organizowanej przez szkołę.
§ 32
 
  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w statucie oraz innych przepisach wewnątrzszkolnych, a w szczególności:
    < >
    systematycznie i punktualnie uczęszczać na lekcje;
    sumiennie przygotowywać się do zajęć oraz uzupełniać braki wynikające z absencji;
    szanować mienie własne i innych osób;
    szanować przekonania i opinie innych uczniów oraz nauczycieli;
    brać aktywny udział w zajęciach, wykonywać zadania wyznaczone przez nauczycieli;
    przeciwstawiać się wszelkim przejawom przemocy;unikać zachowań zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych;
    właściwie zachowywać się podczas zajęć organizowanych na odległość;
    bezpiecznie korzystać z sieci internetowej;
    przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownia zajęć komputerowych, biblioteka, sala gimnastyczna, stołówka);
    na terenie budynku szkoły nosić zmienne obuwie;
    na zajęciach w sali gimnastycznej posiadać obuwie i strój sportowy na zmianę;
    nosić strój galowy w czasie uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego.
§ 33
 
  1. Uczniowi bezwzględnie zabrania się:
    1. przynoszenia, używania, rozpowszechniania, propagowania środków zagrażających zdrowiu i życiu własnemu i innych;
    2. przynoszenia i używania przedmiotów niebezpiecznych;
    3. zachowania agresywnego, zagrażającego bezpieczeństwu członków społeczności szkolnej;
    4. stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej, psychicznej, cyberprzemocy wobec rówieśników i pracowników szkoły;
    5. używania wulgaryzmów;
    6. kradzieży, niszczenia mienia szkolnego i własności prywatnej;
    7. opuszczania budynku szkoły w czasie trwania zajęć szkolnych bez opieki nauczyciela;
    8. używania urządzeń cyfrowych bez pozwolenia nauczyciela. w przeciwnym razie telefon zostanie zdeponowany w sekretariacie szkolnym do zakończenia zajęć lekcyjnych danego dnia;
    9. propagowania strojem, np. poprzez napisy czy grafikę, zachowań lub postaw negatywnych (np. palenia, picia alkoholu, szerzenia nienawiści, nietolerancji,).
 
 
§ 34
 
  1. W przypadku naruszenia zakazów, o których mowa w par. 33, uczeń może zostać ukarany.
  2. Dopuszczalne są następujące rodzaje kar:
    1. upomnienie wychowawcy;
    2. rozmowa z pedagogiem szkolnym;
    3. nagana ustna wychowawcy klasy;
    4. upomnienie ustne dyrektora szkoły, w obecności rodziców;
    5. upomnienie pisemne dyrektora do rodzica.
  3. Kara nie może naruszać godności osobistej ucznia.
  4. Rodzic ma prawo odwołać się od udzielonej dziecku kary w ciągu 14 dni.
  5. Decyzję o uchyleniu lub podtrzymaniu kary podejmuje dyrektor.
     
 
 
§ 35
 
  1. Uczeń może być nagrodzony za:
    1. rzetelną i systematyczną naukę;
    2. działania na rzecz promocji szkoły;
    3. dodatkowe osiągnięcia (naukowe, sportowe, w konkursach przedmiotowych i pozaszkolnych);
    4. aktywność i zaangażowanie na rzecz szkoły, klasy i środowiska lokalnego;
    5. wzorową postawę wobec kolegów, szczególną życzliwość, chęć niesienia pomocy innym.
  2. W szkole stosowane są następujące nagrody:
    1. pochwala wychowawcy;
    2. pochwała dyrektora szkoły;
    3. nagroda dyrektora;
    4. nagroda książkowa;
    5. nagroda rzeczowa;
    6. list pochwalny do rodziców;
    7. inna forma wyróżnienia uchwalona przez wychowawcę lub radę pedagogiczną.
 
 
 
Rozdział 7
Ocenianie wewnątrzszkolne
 
§ 36
 
  1. Zasady wewnątrzszkolnego oceniania precyzują sposoby oceniania stosowane przez wszystkich nauczycieli Szkoły Podstawowej w Drogoszach.
  2. Rada pedagogiczna, rodzice i samorząd uczniowski mogą wnosić uwagi i propozycje do zasad oceniania.
  3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
    3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
    4. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    5. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
    6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych;
    2. ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
    3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    5. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    6. ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
  5. Każda ocena jest jawna, zarówno dla uczniów, jak i rodziców.
  6. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę odnosząc się do wcześniej podanych kryteriów oceniania. w uzasadnieniu nauczyciel wskazuje co uczeń zrobił dobrze a nad czym jeszcze musi popracować. Ustala sposób i termin poprawy. Uzasadnienie może mieć formę ustną lub pisemną.
  7. Na wniosek ucznia, jego rodziców lub dyrektora nauczyciel przygotowuje uzasadnienie oceny w formie pisemnej.
  8. Ocena powinna być zależna od możliwości psychofizycznych ucznia, tak aby uwzględniała jego wkład pracy.
  9. Nauczyciel powinien brać pod uwagę, z jakim typem ucznia ma do czynienia, dostosowując do niego metody i formy nauczania oraz sposoby oceniania.
 
§ 37
 
  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
    1. warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
    2. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
  3. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
    2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
    3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
    4. nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;
    5. posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń, czynności – na podstawie tej opinii.
  4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
  5. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub z wykonywania innych czynności, na podstawie opinii wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
  6. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć drugiego języka nowożytnego na podstawie orzeczenia oraz procedury zwolnienia z nauki drugiego języka nowożytnego
  7. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z wykonywanych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego lub drugiego języka nowożytnego, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
 
§ 38
 
  1. W klasach I-III szkoły podstawowej oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych mają charakter kształtujący, a oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, z wyłączeniem religii/etyki, są ocenami opisowymi.
  2. Śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena opisowa uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień
  3. W klasach IV-VIII ocenianie bieżące i śródroczne odbywa się za pomocą:
 
  1. ocen sumujących stosowanych przy podsumowaniu wiedzy nabytej przez ucznia i wyrażonej w skali sześciostopniowej:
    1. stopień celujący – 6,
    2. stopień bardzo dobry – 5,
    3. stopień dobry – 4,
    4. stopień dostateczny – 3,
    5. stopień dopuszczający – 2,
    6. stopień niedostateczny – 1.
  2. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach od 2 do 6.
  3. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest stopień niedostateczny.
  4. Ocena roczna jest wynikiem dokonanej przez nauczyciela analizy sumujących i jest wyrażana stopniem.
  5. Kryteria oceny osiągnięć dydaktycznych ucznia:
    1. ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
      1. rozwiązuje samodzielnie złożone i trudne problemy, gwarantujące pełne opanowanie materiału,
      2. podejmuje działania z własnej inicjatywy, wynikające z indywidualnych zainteresowań;
    2. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. rozwiązuje samodzielnie problemy, gwarantujące pełne opanowanie programu nauczania,
      2. stosuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach;
    3. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował wiadomości i umiejętności przydatne z danego przedmiotu, stosowane w sytuacjach typowych według wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręcznika, ale nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania;
    4. ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował wiadomości i umiejętności niezbędne do kontynuowania nauki o niewielkim stopniu złożoności, ale nie opanował w pełni podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania;
    5. ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował proste treści programowe, niezbędne do kontynuowania nauki, o niewielkim stopniu złożoności, ale nie potrafi wykorzystać ich w sytuacjach typowych, popełnia błędy, ma braki w wiadomościach,
      2. korzysta ze wskazówek nauczyciela;
    6. ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
      1. nie opanował prostych treści programowych i nawet korzystając ze wskazówek nauczyciela, nie potrafi ich zastosować.
  6. W ocenianiu bieżącym nauczyciele przekazują uczniom ustne lub pisemne informacje o osiągnięciach edukacyjnych pomagające w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć.
  7. Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje kryteria osiągnięcia sukcesu, czyli informuje, co będzie podlegać ocenianiu. w komentarzu do pracy ucznia nauczyciel odnosi się do wcześniej ustalonych kryteriów.
  8. Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić poprzez wskazanie zalet i braków oraz form, sposobów i terminów poprawy.
  9. Oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.
 
§ 39
 
  1. Nauczyciel jest obowiązany równomiernie w trakcie roku szkolnego zaplanować sposoby i formy oceniania oraz systematycznie oceniać postępy uczniów w nauce.
  2. W klasach I-III podsumowanie wyników nauczania dokonywane jest przynajmniej dwa razy w ciągu okresu nauki.
  3. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez ponoszenia konsekwencji – zasady zgłaszania nieprzygotowania oraz ich liczbę uczniowie ustalają z nauczycielem na początku roku.
  4. Ocenę sumującą nauczyciel jest obowiązany wpisać do dziennika niezwłocznie po jej ustaleniu.
  5. Uczeń otrzymuje oceny bieżące sumujące za wypowiedzi ustne, prace pisemne, działania twórcze, projekty.
  6. Uczniowie mają prawo do równomiernego rozłożenia prac klasowych (nie więcej niż dwie prace klasowe tygodniowo i nie więcej niż jedna dziennie).
  7. Każda praca klasowa jest zapowiedziana na dwa tygodnie przed terminem przeprowadzenia, sprawdzian na tydzień przed terminem i poprzedzony informacją o zakresie jego treści i formie. Nie ma obowiązku zapowiadania kartkówek.
  8. Prace pisemne podsumowujące mogą być opatrzone punktacją lub komentarzem, a ich ocena sumująca powinna być obliczona wg skali:
    1. od 0 % do 29% – niedostateczny,
    2. od 30% do 50% – dopuszczający,
    3. od 51% do 75% – dostateczny,
    4. od 76% do 90% – dobry,
    5. od 91% do 96% – bardzo dobry,
    6. od 97% do 100% – celujący.
  9. W przypadku dłuższej nieobecności ucznia, nauczyciel ustala termin i sposób wyrównania zaległości oraz formę i miejsce zaliczenia.
  10. Uczeń ma prawo do powtórnego pisania sprawdzianu (pracy klasowej). Taka poprawa jest dobrowolna i odbywa się w terminie uzgodnionym z  nauczycielem.
  11. Sprawdzanie prac pisemnych odbywa się w ciągu 2 tygodni.
  12. Ocenione sprawdziany, prace klasowe i kartkówki uczeń otrzymuje do poprawy w formie ustalonej przez nauczyciela.
  13. Nauczyciel przechowuje sprawdziany, prace klasowe i kartkówki do końca roku szkolnego
  14. Nauczyciel udostępnia prace uczniów do wglądu rodzicom na każdym zebraniu z rodzicami oraz podczas konsultacji.
  15. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dyrektor szkoły udostępniana do wglądu dokumentację dotyczącą egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz dokumentację związaną z zastrzeżeniami, o których mowa w art. 44n Ustawy o systemie oświaty.
  16. Uczeń powinien dobrze znać kryteria oceniania i stale być zachęcany do dokonywania samooceny stanu swojej wiedzy.
  17. Najpóźniej na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla ucznia ocenach, w tym ocenach niedostatecznych i o ocenie z zachowania.
  18. Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych informują uczniów o otrzymanych przez nich ocenach rocznych.
  19. Nauczyciele mają obowiązek informowania rodziców o rozpoznanych trudnościach i problemach edukacyjnych ucznia i podejmowanych działaniach zaradczych.
     
§ 40
 
  1. W klasach I–III śródroczne i roczne oceny zachowania są ocenami opisowymi.
  2. W klasach IV–VIII roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ustalone według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.
  3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
    1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    3. dbałość o honor i tradycje szkoły;
    4. dbałość o piękno mowy ojczystej;
    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole;
    7. okazywanie szacunku innym osobom.
  4. Szczegółowe kryteria oceny zachowania:
    1. ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
      1. wzorowo wypełnia wszystkie obowiązki ucznia,
      2. bardzo często okazuje konkretną pomoc innym uczniom,
      3. bardzo często wykonuje z własnej inicjatywy różne prace na rzecz szkoły i środowiska,
      4. właściwie reaguje na przejawy krzywdy i zła, swoją postawą stanowi wzór do naśladowania,
      5. wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu;
    2. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. bardzo dobrze wypełnia wszystkie obowiązki ucznia,
      2. często okazuje konkretną pomoc innym uczniom,
      3. często wykonuje z własnej inicjatywy różne prace na rzecz szkoły i środowiska,
      4. reaguje na przejawy krzywdy i zła,
      5. wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu,
      6. szanuje mienie szkolne, własne i innych osób;
    3. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. dobrze wypełnia wszystkie obowiązki ucznia,
      2. zazwyczaj okazuje pomoc innym uczniom,
      3. zazwyczaj wykonuje z własnej inicjatywy różne prace na rzecz szkoły i środowiska,
      4. reaguje na przejawy krzywdy i zła,
      5. wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu,
      6. szanuje mienie szkolne, własne i innych osób;
    4. ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
      1. poprawnie wypełnia wszystkie obowiązki ucznia,
      2. zazwyczaj okazuje pomoc innym uczniom,
      3. zazwyczaj reaguje na przejawy krzywdy i zła,
      4. cechuje się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu,
      5. szanuje mienie szkolne, własne i innych osób;
    5. ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
      1. często nie wypełnia podstawowych obowiązków ucznia,
      2. wykazuje lekceważący stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
      3. spóźnia się i nie usprawiedliwia nieobecności,
      4. nie przejawia troski o sprzęt szkolny, własność swoją i innych;
    6. ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
      1. rażąco zaniedbuje podstawowe obowiązki ucznia,
      2. swoim postępowaniem wyraźnie negatywnie wpływa na pozostałych uczniów,
      3. niszczy czyjąś własność,
      4. ma liczne nieusprawiedliwione nieobecności,
      5. podejmowane przez szkołę w stosunku do ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów.
 
 
 
 
§ 41
 
  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
  2. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
    1. stopnie z przedmiotów nauczania;
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
  3. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  4. Wychowawca oddziału ma obowiązek na bieżąco informować ucznia, jego rodziców o zachowaniu ucznia, wykorzystując w tym celu zebrania z rodzicami, konsultacje dla rodziców oraz indywidualne kontakty.
  5. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca oddziału według kryteriów w statucie szkoły, uwzględniając predyspozycje ucznia oraz jego dobro, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe, należy uwzględniać wpływ tych zaburzeń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
  7. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca oddziału ma obowiązek poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. W przypadku nieobecności ucznia w szkole jest on poinformowany o ocenie po powrocie na zajęcia. Rodzice informowani są poprzez dziennik elektroniczny.
  8. Ustalona przez wychowawcę klasy śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem możliwości przeprowadzenia procedury odwoławczej, dotyczącej tylko oceny rocznej.
     
§ 42
 
  1. Uczeń podlega klasyfikacji:
    1. śródrocznej i rocznej;
    2. końcowej.
  2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się do 31 stycznia.
  4. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  5. Klasyfikację roczną przeprowadza się w przedostatnim tygodniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  6. Na klasyfikację końcową składają się:
    1. roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
    2. roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
    3. roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
  7. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej.
  8. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  9. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
  10. Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną.
  11. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
  12. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  13. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne roczne oceny klasyfikacyjne.
  14. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
  15. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  16. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  17. Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  18. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  19. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takich okolicznościach dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  20. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
    1. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    2. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3. termin egzaminu poprawkowego;
    4. imię i nazwisko ucznia;
    5. zadania egzaminacyjne;
    6. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  21. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  22. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  23. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej oraz z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  24. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  25. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
  26. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  27. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  28. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
    1. realizujący indywidualny program lub tok nauki;
    2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  29. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  30. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  31. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
  32. W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  33. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia.
  34. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
  35. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
    1. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    2. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
    4. imię i nazwisko ucznia;
    5. zadania egzaminacyjne;
    6. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  36. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 
§ 43
 
  1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  2. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
    2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  6. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
  7. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  8. W skład komisji wchodzą:
    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  9. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. w takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  10. W skład komisji, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wchodzą:
    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
    2. wychowawca oddziału;
    3. nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
    4. pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
    5. psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
    6. przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
    7. przedstawiciel rady rodziców.
  11. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania jawnego, zwykłą większością głosów. w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  12. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
    1. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
    2. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3. termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
    4. imię i nazwisko ucznia;
    5. zadania sprawdzające;
    6. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  13. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
  14. Z posiedzenia komisji ustalającej roczną ocenę zachowania sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    2. termin posiedzenia komisji;
    3. imię i nazwisko ucznia;
    4. wynik głosowania;
    5. ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
  15. Protokoły, o których mowa w ust. 12 i 13, stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia.
 
Rozdział 8
Organizacja oddziałów przedszkolnych
 
§ 44
 
  1. Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne dla dzieci 6-letnich. Za organizację i działalność oddziałów przedszkolnych odpowiada dyrektor szkoły.
  2. Dziecko w wieku powyżej 7 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do oddziału przedszkolnego nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
  3. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
  4. Jedną grupą wychowanków opiekuje się jeden nauczyciel: nauczyciel prowadzący obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a po ich zakończeniu nauczyciel świetlicy,
  5. W czasie zajęć poza terenem szkoły liczba osób sprawujących opiekę nad dziećmi uzależniona jest od rodzaju i organizacji wycieczki. O liczbie opiekunów decyduje dyrektor szkoły.
  6. Oddział przedszkolny pracuje od poniedziałku do piątku przez 5 godzin dziennie, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy oraz określonych w kalendarzu pracy szkoły.
  7. W przypadku pozostania dziecka z oddziału przedszkolnego dłużej niż 5 godzin, na wniosek rodziców szkoła zapewnia wychowankowi opiekę w świetlicy szkolnej. Opieka ta jest bezpłatna.
  8. W oddziale przedszkolnym obowiązuje szczegółowy rozkład dnia, opracowany przez nauczyciela oddziału przedszkolnego, na podstawie ramowego rozkładu dnia ustalonego przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowy rozkład dnia podaje się do wiadomości rodziców dzieci.
  9. Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
  10. W oddziałach przedszkolnych można organizować na wniosek rodziców zajęcia dodatkowe.
  11. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci – ok. 30 minut.
 
 
§ 45
 
  1. Ogólne zasady oraz szczegółowe kryteria naboru do oddziału przedszkolnego ustala organ prowadzący szkołę i podaje do publicznej wiadomości.
  2. Rodzice zgłaszają dziecko do oddziału przedszkolnego w celu zapewnienia realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
  3. Za zgodą organu prowadzącego do oddziału, o którym mowa w ust.1, mogą być przyjmowane również dzieci 5-letnie.
  4. W ciągu roku szkolnego, w przypadku wolnych miejsc, wpływające wnioski o przyjęcie dziecka do oddziału przedszkolnego rozpatruje dyrektor szkoły.
  5. Dziecko powracające z zagranicy jest przyjmowane do oddziału przedszkolnego na warunkach dotyczących obywateli polskich.
 
 
 
 
§ 46
 
  1. W oddziale przedszkolnym organizowana i udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oddziale przedszkolnym udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych, porad i konsultacji oraz rodzicom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  3. Z inicjatywą udzielenia dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej wystąpić mogą: rodzice dziecka, nauczyciel oddziału przedszkolnego, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator sądowy.
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oddziale przedszkolnym jest dobrowolne i bezpłatne.
 
§ 47
 
  1. Oddział przedszkolny zapewnia uczniom niepełnosprawnym:
    1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
    2. odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe warunki nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
    3. inne zajęcia odpowiednio do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, terapeutyczne;
    4. przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
  2. Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz jego możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  3. Dziecko może być objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, w przypadku, gdy stan jego zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. Indywidualne nauczanie organizowane jest przez dyrektora przedszkola w uzgodnieniu z organem prowadzącym, na wniosek rodziców, do którego dołączone jest orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej o konieczności objęcia dziecka indywidualnym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
  4. Oddział przedszkolny osiąga swoje cele i realizuje zadania we współdziałaniu z rodzicami dziecka.
 
 
 
 
§ 48
 
  1. Oddział przedszkolny osiąga cele i realizuje zadania poprzez:
    1. prowadzenie pracy opiekuńczo-dydaktycznej w oparciu o pełną znajomość dziecka i jego środowiska rodzinnego, w ramach określonych obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, zgodnie ze współczesną wiedzą pedagogiczną;
    2. tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań;
    3. współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
    4. prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci;
    5. zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i opieki podczas nauki i zabawy i wycieczek.
  2. Celem oddziału przedszkolnego jest w szczególności:
    1. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości z uwzględnieniem wrodzonych predyspozycji;
    2. wyposażenie dziecka w wiadomości, umiejętności i sprawności niezbędne do podjęcia nauki w szkole;
    3. kształtowanie postaw prospołecznych oraz poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie i zachowanie;
    4. wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny.
  3. Do zadań oddziału przedszkolnego należy:
    1. zapewnienie dzieciom pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
    2. zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym;
    3. organizowanie pracy z wychowankami zgodnie z zasadami higieny pracy, nauki i wypoczynku;
    4. dostosowanie treści, metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej do możliwości psychofizycznych dzieci oraz jej indywidualizacja zgodnie z jednostkowymi potrzebami i możliwościami;
    5. prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka;
    6. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    7. podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i językowej;
    8. organizowanie opieki dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała bądź doraźna pomoc materialna.
 
 
 
 
§ 49
 
  1. Oddział przedszkolny:
    1. zapewnia dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą i poszanowanie ich godności osobistej;
    2. zapewnia stałą opiekę podczas pobytu dziecka w oddziale i szkole oraz zajęć organizowanych poza oddziałem i terenem szkoły;
    3. uczy zasad bezpiecznego zachowania i przestrzegania higieny;
    4. stwarza atmosferę akceptacji;
    5. zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom właściwie zorganizowany proces wychowawczo-dydaktyczny.
 
§ 50
 
  1. Dziecko w oddziale przedszkolnym ma prawo do:
    < >
    właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-dydaktycznego, zgodnego z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego jego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym;
    szacunku dla swoich potrzeb;
    ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
    poszanowania godności osobistej i własności intelektualnej;
    życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
    swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, z poszanowaniem zdania innych;
    rozwijania cech indywidualnych i postaw twórczych;
    ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego.
§ 51
 
  1. Nauczyciel oddziału przedszkolnego w szczególności:
    1. odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu dzieci;
    2. tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
    3. planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o program wychowania przedszkolnego;
    4. prowadzi dokumentację swojej pracy oraz obserwacje pedagogiczne służące poznawaniu dzieci;
    5. przeprowadza diagnozę gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole;
    6. współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych;
    7. organizuje zebrania z rodzicami oraz spotkania indywidualne w miarę potrzeb, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
 
§ 52
 
  1. Rodzice dzieci są zobowiązani do:
    1. zgłoszenia dziecka 6-letniego do oddziału przedszkolnego w związku z realizacją obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
    2. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
    3. zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu, w przypadku dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne poza oddziałem przedszkolnym;
    4. udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
    5. regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka i ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
    6. udziału w spotkaniach zespołowych rodziców oddziału, zgodnie z ustalonym harmonogramem spotkań;
    7. odbierania dziecka w godzinach pracy oddziału przedszkolnego;
    8. współpracy z pielęgniarką środowiskową w miejscu nauczania i wychowania w zakresie troski o zdrowie dziecka;
    9. w uzasadnionych przypadkach kontaktowania się z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie.
       
§ 53
 
  1. Dziecko do oddziału przedszkolnego przyprowadzają rodzice lub osoby przez nich upoważnione.
  2. Odbioru dziecka z oddziału dokonują rodzice lub osoby upoważnione.
  3. Upoważnienie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do oddziału przedszkolnego lub jednorazowo. Może być zmieniane lub anulowane.
  4. W upoważnieniu wskazuje się dane osoby, w tym w szczególności: imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość tej osoby. Oryginał pełnomocnictwa pozostawia się w oddziale przedszkolnym.
  5. Szkoła może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan psychofizyczny osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe).
  6. W przypadku każdej odmowy wydania dziecka powiadamia się niezwłocznie dyrektora szkoły lub jego zastępcę, w takiej sytuacji szkoła zobowiązana jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
  7. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy oddziału przedszkolnego, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie. W sytuacji, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można nawiązać kontaktu z rodzicami, nauczyciel powiadamia nauczyciela świetlicy i oczekuje z dzieckiem w szkole 0,5 godziny.
  8. Po upływie czasu wskazanego w ust. 8 powiadamia się policję o niemożności skontaktowania się z rodzicami.
  9. Życzenie rodzica dotyczące niewydawania dziecka drugiemu z rodziców musi być poświadczone przez prawomocne orzeczenie sądowe, które udostępnia się wychowawcy oddziału przedszkolnego.
 
 
Rozdział 9
Zasady rekrutacji uczniów
 
§ 54
 
  1. Rekrutacja do szkoły odbywa się na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w tym zapisów ustawy Prawo oświatowe z zasadą powszechnej dostępności.
  2. Do klasy pierwszej szkoły przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.
  3. Do oddziału przedszkolnego przyjmuje się dzieci pięcioletnie i sześcioletnie w celu umożliwienia im odbycia rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego określonego przepisami prawa.
  4. Dzieci, dla których dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, podjął decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego, mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym także po ukończeniu 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 9 lat.
  5. Dzieci niezamieszkałe w obwodzie szkoły kandydujące do klas pierwszych szkoły i dzieci kandydujące do oddziałów przedszkolnych przyjmuje się po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
  6. Przyjęcia do klasy I, II, III, IV, V, VI, VII i VIII oraz do oddziałów przedszkolnych  w trakcie roku szkolnego (poza terminami określonymi w harmonogramie rekrutacji) mogą mieć miejsce w przypadku wolnych miejsc, na podstawie decyzji dyrektora.
 
 
 
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
 
§ 55
 
  1. Zmiany w niniejszym statucie mogą być dokonywane w przypadku:
    1. zmian w przepisach Ustawy o systemie oświaty oraz innych przepisach regulujących pracę szkoły publicznej;
    2. potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej;
    3. zalecenia organów kontrolnych.
  2. Z wnioskiem o zmiany w statucie może wystąpić dyrektor, rodzice, uczniowie, nauczyciele oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Szkoła Podstawowa w Drogoszach
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2022-01-17
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Ewa Burdyło
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2022-04-07 12:23:30
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Administrator Systemu
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2022-04-07 12:31:26
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Administrator Systemu
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-11-17 14:00:06
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
310 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony